about sjonke

about sjonke

maandag 22 augustus 2011

Het thuisfront

Tijd voor de andere kant van het verhaal......hoe ging het thuis tijdens mijn 8 weken ziekenhuis.

Dat bleef allemaal zo goed mogelijk doordraaien. Mijn man probeerde in het begin nog wel met een aangepast rooster te werken. Later beginnen, zodat hij de kinderen op weg kon helpen naar school. En eerder naar huis zodat hij een potje kon koken. (Ja mensen....ik heb een man die kookt als hij niet hoeft te werken!!!!) Dat ging in het begin redelijk. Mijn ouders sprongen tussen de middag bij. Was heel vertrouwd, want mijn ma was altijd al oppas-oma bij mij thuis. Toen het langer ging duren en ik achteruit ging, heeft mijn man zich, op advies van zijn teamleider, ziek gemeld. De bedrijfsarts(arbo-arts) heeft hier nooit moeilijk over gedaan.

De kinderen hoefden niet iedere dag mee naar het ziekenhuis. Als ze huiswerk hadden, een feestje of naar de sport moesten, was opa er om hen weg te brengen of oma om bij hen thuis te blijven. Dat vond ik heel belangrijk. De kinderen moesten niet belast worden met verplichte bezoekjes en hun levens moesten zo normaal mogelijk door blijven gaan. Mijn ma heeft mijn huishouden volledig overgenomen. Poetsen, wassen, strijken. Alles liep gesmeerd. Ongelooflijk hoe ze dit allemaal voor elkaar kreeg. En wat ze hebben doorstaan toen ik ineens veel zieker werd en ook nog eens geopereerd moest worden. Ik heb zelf 3 kinderen en ze zijn me alledrie even dierbaar. Mijn ouders hebben alleen mij (en de 3 kleinkinderen natuurlijk) dus die mensen zijn door een hel gegaan.

Na mijn 'verhuizing' naar Rotterdam werden de dagen in strakke schema's opgedeeld. Manlief (mijn rots in de branding) had om half 5 het eten klaar zodat hij, en wie er die avond meeging, om 5 uur in de auto zat richting Rotterdam. Hij heeft sneeuw en ijzel getrotseerd en iedere dag kwam hij op bezoek. Ik had in het begin geen behoefte aan ander bezoek, zo ziek was ik. Als de kinderen op de kamer kwamen was ik altijd heel blij. Maar ik was ook heel blij als ze naar de familiekamer gingen om tv te kijken. Pas in de laatste week kon ik het aan om andere visite te ontvangen.

Later heb ik gehoord dat de kinderen veel verdriet hebben gehad tijdens deze periode. Maar als ze op bezoek kwamen, waren ze altijd vrolijk. De jongens werden thuis een keer boos op hun zus, omdat ze niet huilde toen ze hoorde dat ik geopereerd moest worden. Maar dat meiske huilde 's avonds in bed. Het heeft best lang geduurd voordat zij over deze periode kon praten. Uiteindelijk kreeg ze toch weer vertrouwen dat het 'met ma weer wel goed ging'.

Omdat de scholen hier in het Brabantse tijdens carnaval vakantie hebben, kwamen ze ook een keer 's morgens langs. Vervolgens gingen ze die middag naar Blijdorp om 's avonds met dolenthousiaste verhalen nogmaals op bezoek te komen. Dat voelde als een feestdag. Ze hadden parende giraffen gezien, 2 keer friet (patat) op en het was heel druk in de dierentuin en...en...en....tja, natuurlijk hadden ze nog meer verhalen, maar dat ben ik vergeten. Volgens mij was er pas een olifantje geboren (februari 2004)

Je wilt als ouder niet dat je kinderen verdriet hebben en ook al kon ik er niks aan doen, mijn ziekzijn bezorgde hen toch verdriet. Dat vond (en vind) ik soms nog moeilijk. Zo nu en dan praten we nog over deze periode. De jongens zijn er nuchterder onder, maar ja....mannen komen van Mars. Mijn man is niet zo'n prater, meer een 'doener'. Met zijn allen zijn we heelhuids door deze periode heen gekomen. Mijn gezin en mijn ouders zijn de kanjers in dit verhaal!!!!

Blijdorp nieuws - klik

13 opmerkingen:

  1. Gelukkig maar dat je een thuisfront had waar je op kon bouwen! Mijn dochters kregen in die tijd (ze waren 6 en 3) weleens een ijsje in het ziekenhuis en alleen daarom vonden ze het al leuk om naar mams toe te gaan :-)!

    Het blijft een heftige periode hè?

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig om zoveel steun te krijgen van het thuisfront en dat moet jou toch een heel stuk rust gegeven hebben ondanks het feit dat je zo ontzettend ziek was .Mijn man stond er bijna in zijn eentje voor met twee verschrikkelijk egoistische pubers en raakte zelf overspannen .Gelukkig stonden we na mijn thuiskomst samen sterk.Maar wat een heftige tijd voor jullie !!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het mooi beschreven. Wat een verrukking om zo te worden opgevangen door je ouders, man en kinderen. Deze periode heeft je waarschijnlijk voorgoed veranderd. Het is goed om dit te blijven uiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Driewerf hoera voor je man en voor je ouders!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou het heeft je in ieder geval het vertrouwen gegeven in het thuisfront tjonge zeg wat een
    moeilijke tijd moet dat geweest zijn voor
    jullie allemaal .... logisch dat zoiets
    zijn sporen nalaat ..... goed dat je
    blijft schrijven ... groetjes Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pas achteraf besef je wat er nodig was,maar vooral wat ze voor je over hadden.
    Een kanjer, je man en je ouders,Super.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. GEWELDIG en zó belangrijk !!!!
    Ik heb zes broers en zussen en ook zij springen (ook nu) waar nodig al-tijd bij.
    Omarm alles wat je lief is zij zijn de basis !!!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, de dingen die je overkomen heb je niet altijd zelf in de hand, en kinderen reageren daarop. Net zoals ze rouwen kunnen uitstellen, kunnen ze ook ander verdriet wegstoppen. Goed dat jullie dit later vaker besproken hebben.
    En verder moet je maar denken dat in ieders leven onaangename dingen gebeuren die je vormen. Wat een geweldige man en ouders heb je!
    Lieve groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sterk team dat thuisfront bij jou, fijn dat zij het destijds zo opgepakt hebben! Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op je ouders kan je steeds rekenen! ze zijn zeker kanjers, ook je man inderdaad je rots in de branding, je kan trots zijn op hem en ook je kinderen, gelukkig hebben ze het allemaal verwerkt en ieder op zijn eigen manier!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook voor je gezin en ouders was dit inderdaad een heel heftige periode waar ze zich allemaal (samen) heel moedig en sterk door heen hebben geslagen!

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb jij ongelooflijk veel meegemaakt! Nu snap ik je opmerking, op mijn blog! Het is gewoon een wonder dat jij er nog bent.

    En je hebt een supergezin. Kinderen zijn zo gevoelig als hun moeder opeens niet meer thuis is.

    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Marion, zelf ben je ook een kanjer!!
    Wat je allemaal hebt moeten doorstaan! En dat je het zo mooi verwoord hebt, petje af hoor! Ik heb je verhaal met tranen in m'n ogen zitten lezen. Wat een vechtlust zul jij gehad moeten hebben!
    Ik hoop dat je door het opschrijven alles een beetje meer hebt kunnen verwerken. Bedankt voor het delen.
    Liefs, Marion -x-

    BeantwoordenVerwijderen