about sjonke

about sjonke

woensdag 27 juli 2011

Hiephoi, naar huis

Ik krijg die warboel maar niet uit elkaar dus ik sla de losse herinneringen over en begin met een blije gebeurtenis: te horen krijgen dat je naar huis mag.

Dat was voor mij heel onwerkelijk na alles wat ik meegemaakt had. Ik kreeg op vrijdag 5 maart (2004) van de chirurg te horen dat ik naar huis mocht.Maar daarmee was het nog niet geregeld. Er moesten allerlei voorzorgsmaatregelen genomen worden voordat ik daadwerkelijk naar huis zou mogen, want ik kon helemaal niks. Mijn operatiewond was ontstoken en moest thuis  2 x per dag verzorgd worden. Met het weekend voor de deur was het alle zeilen bijzetten om een 'hoog-laag' bed en badplank te regelen. Zou ik op de verjaardag van Daphne en Nils (10 maart) thuis zijn???? Het ging er om spannen...

De transferverpleegkundige heeft heel erg haar best gedaan om alles te regelen. Ze heeft zowat alle thuiszorginstanties in de regio gebeld en vond uiteindelijk Huispitaal die thuiszorg beschikbaar had op de tijdstippen die voor mij nodig waren. 's Ochtends om te helpen met douchen en wond verzorgen en in de vooravond nogmaals de wond spoelen. Oh ja, ik vergeet die vervelende, gemeen pijnlijke Fragmin-spuitjes die ik iedere dag toegediend kreeg omdat ik die longembolie erbij had gekregen. Moest thuis ook gebeuren. Van die rotprikjes alleen al zou je trauma's overhouden.....brrrrr.......
Mijn man had bij de kruisvereniging bed, badplank en po-stoel geregeld en de huiskamer 'verbouwd' zodat alles kon staan. Po-stoel was achteraf niet nodig geweest.

En toen brak DE DAG aan.....op dinsdag, 9 maart mocht ik echt naar huis. Beetje zenuwachtig was ik wel, want ik kon helemaal niks. Bijna ging het feest niet door, want ik kreeg ineens heel erge buikpijn. Lag echt te kronkelen in mijn bed. Bleek dat ik te weinig gedronken had die ochtend en daardoor liep mijn stoma niet goed. Meteen een goeie les om te zorgen dat ik voortaan altijd op mijn vochthuishouding moest letten.

Ik werd opgehaald door mijn man en mijn pa. Grappig om te zien hoe 2 mannen jouw spulletjes bij elkaar zoeken en hoe dat in een tas gepropt wordt. Een heel andere manier dan wanneer ik het zelf had gedaan.
Ik nam uitgebreid afscheid van de verpleegkundigen die mij zo goed verzorgd en begeleid hadden en mijn 10-miljoen vragen beantwoord hadden. Allemaal kanjers, stuk voor stuk. Opmerkelijk was dat bij het invullen van een tevredenheidsonderzoek, ik tegen de verpleegkundige zei dat ik zoveel aandacht had gehad. Waarop zei antwoordde: Dat was nodig. Al deze geweldige mensen hebben mij geholpen om die duizelingwekkende achtbaanrit van 8 weken tot een goed einde te brengen.

Toen ik eindelijk achterin de auto 'hing' met een kussen tussen mijn buik en de autogordel heb ik heel onderweg meegezongen met de radio. Oh wat had ik dat gemist....muziek luisteren. Mijn hele gemoedstoestand kan veranderen door een mooi liedje. Ik word gewoon blij van muziek.

Bijna thuis kwamen de tranen. De emotie die je voelt als je na al die weken weer door je eigen stad rijdt en je eigen huisje binnenkomt. Bijna niet te omschrijven. Ik was weer THUIS bij mijn dierbaren.......

Eén van de hits uit die periode was van Dido. Deze zin sprak mij aan:
I won't put my hands up and surrender!!

9 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar. Knap hoe je dit hebt verwoord.
    Ik kon iedereen wel zoenen toen ik weg mocht uit Leuven en bevrijd was van mijn UFO.
    http://ram-in-ravels.blogspot.com/2010/11/autobiografietje-deel-7.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dat lijkt me zeker heerlijk eindelijk naar huis maar ook niet makkelijk ...... voordat je
    de draai weer hebt gevonden .... tjonge wat heb jij een reis gemaakt zeg .... Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig bij me zelf nooit iets ernstigs meegemaakt. Vind 't wel jammer dat ik nooit een dagboek oid heb bijgehouden toen onze middelste als baby erg ziek (malrotatie) was. Je vergeet toch veel in de loop der jaren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was ook heftig hé...maar wat zal dat een heerlijk gevoel geweest zijn dat je weer naar huis kon! muziek kan idd je gemoedstoestand veranderen!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja en dan naar huis!!Bijna onwerkelijk.En dan zijn er tranen ,veel tranen!! Heel mooie muziek,bij mij is het de muziek van Black - Wonderful World ,heel toepasselijk was dat een hit in die tijd.Goed zoals je dit allemaal schrijft ,ik hoop dat het je zal helpen.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. (snuf)
    Héél herkenbaar ....
    Ik heb eens 3 maanden achter elkaar in het ziekenhuis gelegen.
    Doodziek én ziek van heimwee.
    Wat doet dat ontzettend goed dat THUIS komen.
    En dan komen die tranen
    van angst, verdriet en dankbaarheid eruit.
    Home sweet home ;-)
    Een virtuele knuffel voor jou van mij xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan weer naar je vertrouwde, eigen omgeving; THUIS!

    Lieve groet,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan me voorstellen hoe goed dat voelde: thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi lieverd,lees met met tranen in de ogen je verhaal.
    pffff weer thuis
    Niets fijner dan je eigen plekje
    Fijn dat je het met ons kunt delen

    liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen