about sjonke

about sjonke

woensdag 6 juli 2011

8 weken ziekenhuis, de operatie (en nog één)

We gaan verder........

Toch wonderlijk dat de artsen in Rotterdam WEL zagen hoe ziek ik was en binnen 24 uur beslist hadden dat ik met spoed geopereerd moest worden. Nu is 'spoed' een betrekkelijk woord. Als er meerdere spoedoperaties op het programma staan, dan schuif jij gewoon achteraan. Vandaar dat ik vanaf 's middags rond een uur of twaalf tot 's nachts half 2 moest wachten tot ik uiteindelijk aan de beurt was. En dat was heeeeeeeeeeel lang. Vooral omdat mijn man uiteindelijk toch naar huis ging. Dat was beter voor de kinderen en hij mocht gewoon  bellen als hij iets wilde weten en hij zou gebeld worden op het moment dat ik gehaald werd voor de operatie en ook als de operatie klaar was. Ik denk dat deze dertieneneenhalf uur voor mij de angstigste uren van mijn leven zijn geweest. Zo vreselijk ziek zo'n zware operatie ondergaan, ik zag er geen heil in....


Ik weet niet hoelang de operatie geduurd heeft. Wat ik wel weet is dat ik met een nachtmerrie uit de narcose wakker werd. Had in die nachtmerrie slaande ruzie met een verpleger uit het andere ziekenhuis. Heel raar. Ik was heel erg onrustig op de verkoeverkamer. Wilde naar een gewone kamer, maar kon het niet zeggen. Weer veel vage flarden.

Ik kwam op een 'zware' kamer te liggen met een ernstig zieke man naast mij en een even zo zieke vrouw schuin tegenover. Ze hadden bij mij een morfine-pijnpomp aangesloten waar ik iedere zoveel minuten (of kwartier??) op kon drukken om een 'shotje pijnstiller' te krijgen. Daar maakte ik gretig gebruik van. Niet omdat ik pijn had. Ik wilde in een roes, omdat de werkelijkheid op dat moment te moeilijk was om te accepteren. Er was alleen een klein probleempje....ik ging een beetje trippen. Had een rare nachtmerrie en was heel angstig. Belde continu de verpleging en wilde dat ze bij me bleven. Dat kon natuurlijk niet. Omdat ik een beetje raar bleef doen, ben ik naar een 'lichtere' kamer verhuisd met minder zieke patiënten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik niet zo goed tegen die morfine kon en heb de drukknop ver weg gelegd. Toen hebben ze die pomp maar verwijderd.

Om overtollige maagsappen af te voeren had ik zo'n slang in mijn neus. Alleen kwam er niks uit. Omdat dat ding vreselijk irriteerde, hebben ze hem op mijn verzoek eerder uitgehaald dan de bedoeling was. Beetje dom, want ik kreeg een gigantische galaanval. Het ging sowieso niet zo lekker met mij. Het herstel ging veel te langzaam en ik bleef koorts houden. Toen heb ik de moed opgegeven. Zei tegen mijn ma dat ik niet meer wilde. Ik was op. Zo ziek en zwak en nog een handicap op de koop toe. Ik had eventjes geen vechtlust meer.

Gelukkig heb je dat niet voor het zeggen.
Omdat men bang was dat er vuil in mijn buikholte was achtergebleven, werd ik een tweede keer geopereerd. Dit was dinsdag 24 februari (2004) Ik werd weer middenin een nachtmerrie wakker. Weer die slang in mijn neus en weer kwam er niks uit. De buikholte was overigens schoon, dus daar had het niet aan gelegen. Toen na anderhalve dag een verpleegster die slang in mijn maag wat verschoof, kwamen er wel overtollige maagsappen uit. En daarna.....ging het eindelijk een beetje de goeie kant uit.....
Hèhè.....het herstel kon beginnen, maar er was nog een hele lange weg te gaan.

To be continued....

12 opmerkingen:

  1. Ik kan begrijpen dat je op zo'n moment de moed verliest en geen vechtlust meer hebt, dit was zwaar en die nachtmerries kwamen waarschijnlijk uit angst en dan met de morfinepomp geen goed combinatie....en toen een 2de operatie, jeetje...
    gelukkig ging het dan de goeie kant op Marion, erg wat een mens soms moet lijden, hoor...

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je dit allemaal op kunt schrijven.
    Want achter die woorden ligt een wereld apart...

    Lieve groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat na al deze ellende dan toch eindelijk het herstel kan beginnen. Kan mij voorstellen dat je erg bang bent geweest en dat je op een gegeven moment niet meer de moed en de kracht hebt om door te gaan, maar gelukkig heb je dit inderdaad niet zelf voor het zeggen.

    Lieve groet,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij elk deel denk je 'nou heeft ze het ergste wel gehad' maar nee dus er kon nog meer bij pfff ... stiekem ben ik blij dat ik tijdens het leze weet dat het nu goed gaat met degene die dit op een blogje zet, want heftig is het! Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klikte te snel; het is natuurlijk "lezen".

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend heftig verhaal al met al. Ik hoop dat we het ergste nu wel gehad hebben. Niet zo zeer voor mezelf, maar vooral voor jou. Meid, je hebt de dood voor ogen gezien, afschuwelijk. Dat je dan ook het gevoel krijgt dat je niet meer wil, dat lijkt me het ergste. Maar gelukkig weten we dat je het een happy end is..

    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jemig zeg jij bent echt door een hel gegaan tjonge tjonge .... dat van die morfine herken ik alleen tripte ik niet maar raakte van de wereld ..... wat erg allemaal zeg ........
    blijven schrijven hoor ... Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het heftige verhaal gaat door...en ook hier leeft het weer maar dat maakt niet uit. Ik kan mij die slang in de neus ook zo goed herinneren, dat ie in de neus zat was nog niet zo erg, maar met elke slikbeweging voelde ik hem zitten. Brrrr....!

    Het lijkt wel een hele nare droom die je beschrijft, laat staan dat je het echt zo ervaren hebt...

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad, dat was een hele ervaring blijkbaar. Maar goed dat je niet opgegeven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. (zucht)
    Lieve Marion, op de een of andere manier ben ik de melding over je tweede blog helemaal vergeten. Teveel aan mijn hoofd blijkbaar. Maarre hier ben ik dan !!!!!!

    Je had me via hyves al een tipje van de sluier gegeven. Meid ik heb al je blogjes in één ruk gelezen. Pffff wát heftig en wat gewéldig dat je er nog bent. Onvoorstelbaar dat het zo mis had kunnen gaan. Wat goed dat je er nu eindelijk over kunt en durft te schrijven. Dat lucht op !!! Is zo goed voor het verwerken van dit soort traumatische ervaringen. Want dat zijn het.

    Ik heb in mijn leven al heel veel in het ziekenhuis gelegen. Doodziek geweest en enorm veel pijn geleden. Ik wéét wat het met je doet. Schrijven helpt !!! Ik adviseur het ook vaak aan mensen die via onze patiëntenorganisatie contact met me opnemen. Ik ben nl al 25 jaar bestuurslid PR & Communicatie bij een landelijke patiëntenvereniging. Ik ga je ook hier volgen ...

    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb je verhaal 2 keer gelezen ,wat een heftige tijd.Een spoedoperatie en dan zolang moeten wachten terwijl je zo ziek bent Pfff Ik kan me zo goed voorstellen dat er momenten geweest zijn dat je de moed op wilde geven.Het brengt herinneringen boven van mijn eigen tijd op de I C .Zo ziek en bang,niet kunnen praten door de buis in mijn keel voor de beademing machine en niet kunnen schrijven omdat ik vol zat met spierverslappers.Duimen omhoog van verpleegsters en maar roepen hoe goed het ging !! echt niet dus!ik was zo ziek en vreselijk benauwd.Later naar een ander ziekenhuis over gebracht en daar was er veel meer tijd en controle en knapte ik na een paar weken gelukkig op .Ik vind het zo goed dat je dit alles van je afschrijft !
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen