about sjonke

about sjonke

woensdag 29 juni 2011

8 weken ziekenhuis, deel 1

Toen de diagnose colitis ulcerosa uit de scopie naar voren kwam, 'mocht' ik dus in het ziekenhuis blijven. Dit was op dinsdag 13 januari. De behandeling werd meteen gestart. Die eerste nacht bracht ik op dagopname door, omdat er geen plaats was op de afdeling. De volgende dag kwam ik op een kamer waar twee mannen chemo kregen. De middenvleugel van het ziekenhuis werd gerenoveerd. Vandaar dat 'intern' en 'chemo' door elkaar lag. Was een zware dag/nacht. Ik met mijn 40 graden koorts, om de haverklap met kramp naar de wc, weg van mijn jonge gezin en geen aanspraak. Konden die mannen niks aan doen natuurlijk. Toch was ik blij dat op een andere kamer een plekje vrij kwam. Na een dag of 5 begon ik kortademig te worden. Ik gaf dit wel aan, maar niet al te nadrukkelijk. Vooral omdat de internist vond dat ik na een week wel naar huis mocht. De behandeling zou poliklinisch worden voortgezet. Joepie...ik mocht naar huis......naar mijn gezinnetje.....

Dat joepie-gevoel duurde niet lang. Die nacht thuis had ik ondraaglijke pijnen in mijn rug en was ik vreselijk kortademig. Iedere beweging verergerde de pijn. De volgende ochtend de huisarts gebeld en die kwam tijdens zijn avondronde langs. Luisterde naar mijn longen en klopte op mijn rug. Zelfs ik kon horen dat het kloppen aan de rechterkant een heel ander geluid gaf. Vreemde gewaarwording. Ik moest terug naar het ziekenhuis. Daar werd ik weer ingeschreven en....kwam op hetzelfde bed te liggen. Na verschillende onderzoeken was het overduidelijk dat ik een longembolie had. Dit had de internist niet bij mij verwacht, vandaar dat er weinig aandacht was besteed aan mijn kortademigheid. Ik werd aan de bloedverdunners gezet en 1 van de medicijnen voor de colitis mocht ik niet meer. Alleen nog prednison.

De tijd kabbelde voort (lees: stond stil, want zo voelt ziekenhuisopname voor mij). Mijn dochter vroeg nog of ik wel op tijd voor haar (en tweelingbroers) verjaardag thuis zou zijn. Ja hoor, zei ik enthousiast, zeker ben ik op 10 maart thuis. Door de prednison had ik een enorme eetlust en dat was goed. Liet gehaktballen en porties nasi van thuis meebrengen en at zo ongeveer 4 grote maaltijden per dag. Alleen hielp het niet. De bloeduitslagen gaven aan dat ik te weinig eiwitten binnenkreeg. Ik werd op een eiwitrijk dieet gezet. Toen dat nog niet hielp kreeg ik bijvoeding via een neussonde. En daar ging het mis. 's Nachts kreeg ik flessen eiwitrijke zooi rechtstreeks in mijn maag gepompt en wat ik ook zei, niemand geloofde dat ik veel meer krampen en diarree had dan voorheen. Ik leek wel allergisch voor dat spul, maar er werd niet naar mij geluisterd. Tot overmaat van ramp zette mijn keel op (lijkt toch op iets allergisch) en verdween mijn 'normale' eetlust volledig. Na een week kon ik bijna niet meer slikken, niet meer normaal eten en voelde ik mij veel beroerder dan vòòr de sonde-voeding. Ik eiste dat die slang verwijderd werd in de hoop dat ik dan weer normaal kon gaan eten. Hij werd eruit gehaald, maar helaas kwam de eetlust niet meer terug. Ik werd alsmaar zieker ondanks dat de dosis prednison verhoogd werd. Die oetlul (sorry) van een internist kwam zeggen dat de bloeduitslagen gunstig waren en op de röntgenfoto hele schone stukken (ontstekingsvrije) darm te zien waren. Op mijn vraag waarom ik mij dan nog zo beroerd voelde zei hij: U moet weer gaan eten mevrouw G.oorden!! Maar ik KON niet eten, ik was veel te ziek.

Ik voelde dat het verplegend personeel mij een aanstelster vonden. Ik stond zo machteloos. Had niet meer de kracht om mezelf te wassen en niemand geloofde het. Ik was aan het wegglijden en werd heel bang. Heb verschillende keren tegen mijn man gezegd dat ik dacht dat ik het ziekenhuis niet meer levend uit zou komen. Nadat mijn toenmalige buurvrouw op bezoek was geweest en zij heel erg geschrokken was van mijn toestand heeft zij mijn man doen inzien dat hij de internist moest bellen om een 'second opion' te eisen. De internist kwam zelf vertellen dat hij mij naar Rotterdam stuurde, omdat hij niet meer wist wat hij verder nog kon doen. Liet achterwege dat mijn man een heel boos telefoontje had gepleegd. Ik kwam er overigens maanden later pas achter hoe mijn 'transfer' tot stand was gekomen. Op donderdag 19 februari (na ruim 5 weken) werd ik naar Rotterdam vervoerd, nadat daags tevoren veel mensen afscheid van mij hadden genomen. Zij hadden net als ik het gevoel dat dit mijn laatste reis zou worden.........

Hier las ik een pauze in, want het opschrijven van dit alles brengt het verdriet, de onmacht en de boosheid weer terug. Die raak ik maar niet kwijt........
Dat een arts naar bloeduitslagen kijkt en NIET naar de toestand van de patiënt...het is toch ongelooflijk. Ze hadden me daar gewoon dood laten gaan.

13 opmerkingen:

  1. Poeh he dat is heel heftig allemaal logische dat je er op reageerd als je het opschrijft maar ik denk dat het opschrijven wel heel therapeutisch werkt
    een soort van van je af schrijven denk ik ....

    Groetssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pff..heb dit verhaal en het vorige gelezen..en lees het met open mond van verbazing. Wat een heftig verhaal. Ik kan me voorstellen dat je hier nu weer boos en verdrietig van wordt. Wat goed om het op te schrijven. Dat kan je goed helpen, om het nu echt een plekje te geven. Want zoiets zit diep. En zo af en toe steekt het dan weer de kop op.
    Sterkte met het opschrijven van het vervolg, maar wel doen hè.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo Marion dat klinkt echt super heftig, Ik denk dat je inderdaad van geluk mag spreken dat je het gehaald hebt. En ik denk dat jij alleen nog maar dankbaarder bent dat je nog bij je gezin bent, en ze vast ontzettend waardeert.

    liefs colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een indruk maakt dit zeg...wat zul jij je machteloos gevoeld hebben, wetende dat je heel erg ziek was, maar dat niet werd onderkend. De boosheid en het verdriet begrijp ik dan ook heel goed, ook dat je nu even niet verder kon met je post...

    Een warme groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pffff wat een verhaal meid.Ik heb eerst je vorige post gelezen en nu deze .Wat een machteloosheid en een angst die je voelt.Het is te erg voor woorden dat zo'n arts en ook verpleging je niet serieus nemen ,en dat terwijl je zo ontzettend ziek bent ,Ik hoop dat het je helpt om alles eens van je af te schrijven !
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stap-voor-stap je verhaal, want zodra je het opschrijft, komt er meer los dan je denkt. Heftige blog vandaag, maar gelukkig ben je er nog maar snap je frustratie en verdriet dus ik doe ff een virtuele knuf! Liefs, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pfff lieverd wat moedig van je dat je dit met ons wilt delen.
    Heel heftig
    Word wel eens gezegt,je bent in goede handen.....
    Hoop dat je het stukje bij beetje een beter plekje kunt geven

    Dikke knuffel van mij XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goh Marion, ik begrijp als je dit schrijft dat je moet stoppen en die gevoelens weer even verwerken, zoiets vergeet je idd niet meer en het komt heftig terug dan, hé...dokters jeetje...ik voel je verdriet als ik dit lees en de onmacht en dat niemand je geloofde, waarom luisteren ze niet naar hun patienten...ik ben echt zo blij dat je dit neer kan schrijven!!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heftig verhaal,.......kan me heel goed voorstellen dat je even moest stoppen met het opschrijven ervan,.....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat alle emoties opnieuw weer bovenkomen. Toen ik pas over mijn vader schreef, had ik dat ook, al jankend schreef ik dat...
    Al heb ik niet zoveel ervaringen met dokters en zikenhuizen, ik zelfs herken dat artsen en verpleegkundigen meer naar machines en papierwerk kijken dan naar de patient. Het voelt net of je geen mens bent, maar een nummer of ding.
    Maar ik geloof dat het besturing is, dat je bewaard bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heftig verhaal. Kan mij voorstellen dat het inderdaad niet makkelijk zal zijn om dit allemaal zo op te schrijven, neem rustig je tijd.

    Fijne avond,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe herkenbaar meid, vind het moedig dat je dit zo op schrijft, kan me voorstellen dat er een boel verdriet naar boven komt.
    en die artsen zijn idd vaak "onmenselijk" mocht ik ook ervaren, bij mij is er ook een second opinion gedaan (ik loop in Nieuwegein nu)
    arts waar ik eerst was heeft me ook veel te lang aan de prednison laten zitten waardoor stoofen zijn afgebroken in mijn lichaam en niet weer worden aangemaakt
    moet nu levenslang Vit B12 spuiten en foliumzuur slikken :-(
    nu is dat nog wel te doen, maar van al die "foutjes" kun je toch wel eens helemaal niet goed worden

    BeantwoordenVerwijderen