about sjonke

about sjonke

vrijdag 7 oktober 2011

Laten bezinken

Had ik gisteren nog een dip-dag door het 'vonnis' van de osteopaat, vandaag zie ik het gelukkig niet zo somber meer in. Mede dankzij jullie bemoedigende reacties!! Van Inge (bedankt!!!) kreeg ik een hele goeie tip en ik ben zelf ook gaan struinen op het internet. Er valt best te leven met een lactose-vrij dieet. Maar er vallen wel een heleboel dingen af die ik heel erg lekker vind. Ach ja, daar zoek ik toch gewoon vervanging voor. Een paar producten heb ik reeds geprobeerd. Helaas vind ik de sojamelk niet te drinken en ga ik daar voor in de plaats MinusL-melk proberen. Zit wel lactose in, maar in veel mindere mate dan in gewone melk. Ik hoop dat ik het kan verdragen. Met de soja-boter en het soja vanille toetje heb ik geen problemen. Smaakt prima.
Eigenlijk kan ik, voor mijn gevoel, gewoon alles verdragen. Ik wordt niet misselijk van producten met lactose en krijg ook geen buikkrampen (geen dikke darm meer) of diarree. Heb die opgezette lever. Die kan het niet meer verdragen.

Ik blijf dus een beetje een dubbel gevoel houden. Daarom hoop ik dat, als ik me aan het dieet houd, ik me heel snel veel beter en energieker ga voelen.  Dan heb ik het gevoel dat ik het niet voor niks doe. Oudste zoon is heel sceptisch, lachte me vierkant uit dat ik naar 'zo'n kwakzalver  luister'. Het zal de leeftijd wel zijn.

Voor de capsules heb ik naar een apotheek in het Belgische Essen gebeld. Ze staan al apart op mijn naam. Waarom Belgie? De osteopaat is toevallig een Belg en hij vermoedde dat juist deze capsules niet op voorraad zouden zijn bij apotheken hier. Alleen waait het vandaag zo verschrikkelijk hard dat ik een ritje naar Essen op de fiets maar even uit mijn hoofd laat. Als manlief op tijd van zijn werk thuis is, zoef ik er snel met de auto naar toe.

Oh, vergeet ik bijna. Ik werd helemaal blij van een recept dat ik vond voor lactose-vrije kaassaus. Jaja, dipje is voorbij.
Zelfs de zon kwam door na die hevige regenbuien van vanochtend, al is het wel koud!!



8 opmerkingen:

  1. Hè, gelukkig, je "klinkt" een stuk vrolijker.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig maar Marion!! komt vast goed!!

    ik wens je een heel fijn weekend,
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig maar dat je uit je dip bent gehaald. En wat is het bloggen dan toch weer waardevol!

    Een fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat ik je kon helpen!

    Ik ben behoorlijk actief (=moderator) op een forum (coeliakie.forum2go.nl) We hebben ook een topic over lactose, omdat coeliakie/lactose-allergie vaak 'n (vervelende) combinatie is: http://coeliakie.forum2go.nl/coeliakie-en-lactose-intolerantie-f12.html?sid=aaab5a91b8bb889c97be2690bba23626

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe jij je er door slaat zo mooi om te lezen en het geeft anderen ook weer moed, zit ik in een dipje dan denk ik o.a. aan jou en al die mensen die zoveel in moesten leveren.
    Heb je ooit al Soja light geprobeerd, mijn dochter kon absoluut de normale soja niet drinken en de light versie ging goed.


    Lieve groetjes en wacht op manlief want de buien komen af en aan,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om te lezen dat je je dip weer te boven bent en er medeblogsters zijn met goede tips.

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik loop wat achter en heb ook eerst je vorige blog gelezen.Het is toch weer een hele verandering waar je nu mee bezig gaat .Maar zoals eerder gezegd ,petje af hoor zo positief als je bent .Fijn weekend
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik 'bof' denk ik dat al die zuivelproducten die ik niet verdraag ook niet lekker vind of zelfs niet lust, maar als je wel gek op kaas, melk etc. bent dan is het heel lastig om zomaar om te moeten schakelen want het zit echt in zoveel producten ... die alpro soya toetjes zijn goed te doen trouwens!

    Enne fijn dat bloggen je ook weer een beetje uit je dip haalt, zie je wel ... niet stoppen:-) Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen