about sjonke

about sjonke

maandag 18 september 2017

Operatiedatum is bekend

Oei...laatste bericht van januari. Inmiddels is er al heel wat in gang gezet. De uitslag van de scopie was gunstig en de MRI gaf aan wat we al vermoedden. Ik heb een fistel. Ik werd dus door de MDL-arts doorgestuurd naar de chirurg. Dezelfde chirurg die mij 13 jaar geleden heeft geopereerd.


Op 29 september gaat de operatie plaatsvinden in het IJssellandziekenhuis in Cappelle aan de IJssel. Dit ziekenhuis werkt samen met het Erasmus. Is wel fijn, anders had ik misschien heel erg lang moeten wachten. Duurt nu al lang, maar dat komt omdat ik liefst pas na mijn vakantie geopereerd wilde worden. Waarschijnlijk kan ik een tijdje niet fietsen en laat dat nu hetgeen zijn wat wij op vakantie regelmatig doen.


Ik zal je zeggen: ik ben kneiternerveus. Heb het gevoel dat ik al 13 jaar op geleende tijd leef en ben zooooooo bang dat er iets vreselijk mis gaat tijdens deze operatie. Destijds was ik vreselijk ziek, had ik weinig vertrouwen in een goed afloop en toch kwam ik er bovenop. Heb mijn leven op kunnen pakken, mijn kinderen volwassen zien worden. En ook leuk.......sta aan de vooravond van een nieuwe uitdaging op mijn werk.
Kon ik maar een sprongetje in de tijd maken. Ik tel de dagen af en probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken. Hopelijk helpt dit 'van mij afschrijven' ook een beetje.


Wat ze gaan doen? Ik krijg een (maf woord) rectumamputatie. Dat laatste stukje darm hebben ze 13 jaar geleden laten zitten voor het geval ik een hersteloperatie had gewild. Heb ik niet voor gekozen, en nu ik er zoveel last van heb moet het er maar uit.
Hoe ze het gaan doen? Is nog niet bekend. Als ik geluk heb kan het uitwendig, met pech wordt heel de inhoud van mijn buik overhoop gegooid. En dat weten ze pas als het operatiegebied geïnspecteerd is. Daar zal ik niet veel van meekrijgen, want ik ga uiteraard onder zeil. Dat betekent een opname van een dag of 3 of een volle week. Snel herstel of weeeeeeeeken uit de roulatie.


Nou ja, laat ik er maar het beste van hopen. Vanaf nu nog 11 dagen stuiteren en hyperventileren.


Tot later!

2 opmerkingen:

  1. Heel veel sterkte met alles...uiteraard hoop ik van harte dat alles goed gaat!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leef onwijs met je mee. Heb je verhalen van toen gelezen en zit nu ongeveer in hetzelfde schuitje als jij.
    Na bhk in 2007 en blaasproblemen sinds 2012 is nu de kogel door de kerk. Ook daar zit kanker. De blaas moet eruit. Dat gaat volgende maand gebeuren.
    Ik ben net zo bang als jij.
    Sterkte en liefs,
    Marja.

    BeantwoordenVerwijderen