about sjonke

about sjonke

woensdag 7 december 2011

Rug-update.

Even een paar weken samengevat over mijn rugklachten......

- 3 november de internist bezocht en die vond mijn pijnklachten niet overeenkomen met pijn die je van galstenen zou kunnen hebben.
- 16 november kon ik bellen voor de uitslag. Toen bleek dat al mijn bloeduitslagen 'als een zonnetje' waren...zo goed dus. En dat betekende dat die galblaas niet aan het opspelen was. Fijn om te horen dat mijn leverwaarden perfect waren (na de schrik van de bevindingen van de osteopaat toch een geruststelling)
- 30 november afspraak gemaakt bij mijn huisarts, want internist had gezegd 'laat er een weekje overheen gaan dan heb ik de uitslag wel gestuurd'. Ruim genomen want het was inmiddels 14 dagen later, maar geen uitslagen van de internist te bekennen. Toch maar een röntgenfoto aangevraagd en op 2 december had ik tijd om daarvoor naar het ziekenhuis te gaan.
- 7 december weer terug naar de huisarts. Gelukkig was de uitslag van de foto wel op tijd, maar hij was niet zo zonnig. Ook niet levensbedreigend hoor!! Laat dat even duidelijk zijn.
Ik heb, net als mijn moeder, botontkalking. Vermoedelijk nog geen osteoporose, maar het voorstadium osteopenie. Mijn lichaamshouding is ook niet best (bolle rug) en dat is eigenlijk altijd zo geweest. Heb daar verschillende keren therapie voor gehad. Helaas ben ik niet zo gedisciplineerd dat ik de oefeningen die ik daarvoor kreeg altijd ben blijven doen. I'm only human ;-)

 afbeelding www - linkerplaatje

Er is nog geen directe oorzaak voor de pijn gevonden. Advies van de huisarts is, om met deze uitslag naar een therapeut te gaan. Ik twijfel nog tussen fysiotherapie of osteopathie. Hij zei er expliciet bij dat men niet moet gaan proberen om mijn rug weer recht te krijgen, want dat zal veel te pijnlijk zijn en met die brozere botten ook niet verstandig. Ik heb ook tabletten gekregen voor de kalkaanvulling.

Volgende week (13 dec.) laat ik een botdichtheidsscan maken. Als ik daar de uitslag van heb weet ik definitief in welke mate mijn botten zijn ontkalkt (gek eigenlijk....voor een waterkoker is ontkalken goed). Voorlopig ben ik nog niet pijnvrij dus ik blijf nog maar even doorhobbelen en neem veel rustpauzes........



15 opmerkingen:

  1. Gelukkig niet levensbedreigend, maar wel héél vervelend! Ik hoop dat de therapeut wat voor je kan betekenen!! Sterkte met alles!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De uitslag is in zoverre positief dat je nu weet wat het is...maar wel hulp zoeken want met die pijn doorgaan...nee, nee...nu een heel goede therapeut en medicijnen....ik hoop voor je dat dit echt mag helpen hoor.Heel veel sterkte.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen paniek gelukkig, maar die pijn moet weg. Ik hoop dat je daar een goede oplossing voor vindt. Sterkte, Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee met pijn lopen is niet goed...hopelijk kan de therapeut je verder helpen, maar ik ben bang dat er aan botontkalking niet veel kan geholpen worden, ja medicijnen nemen voor de pijn...sterkte met je rug!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou toch fijn zijn als de therapeut wat aan je pijn kan doen, want altijd pijn hebben dat is toch wel erg vervelend. Zelf slik ik al jaren extra kalk en laat ik om de paar jaar een botdichtheidsscan maken, tot nu zijn de uitslagen altijd nog goed...

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig geen heel erge dingen ,wel erg vervelend die pijn .Ik hoop dat er een oplossing gevonden zal worden
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ppppffff lastig hoor maar langzaamaan kom je wel tot een diagnose en misschien tot een behandelplan .... veel sterkte ermee ..

    Groetsssssssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte gewenst!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig is er duidelijkheid maar daarmee ben je nog niet van je pijn verlost. Nu maar hopen dat er snel een oplosing komt. STERKTE
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is heel vervelend, maar nu kun je in ieder geval gericht iets gaan doen, en niet alleen maar hoeven af te wachten op de medici.
    Ik wens je ongelofelijk veel sterkte de komende tijd...je hebt maar 1 rug, wees er zuinig op.

    Liefs Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje Marion wat vervelend
    Ben wel erg benieuwd hoe het wordt aangepakt,kunnen ze je ook pijnstillers geven of kan dat niet...
    Onze oudste heeft ook een vorm van artrose in de rug,volgt ook al jaren therapie.

    liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vervelend Marion! Ik heb ook laatst een dexascan laten maken, in januari krijg ik de uitslag .... Er komt nl vaker botontkalking of ook wel osteopenie voor bij mensen met coeliakie. Ik kan me niet herinneren of ik 't je wel eens heb gevraagd, maar ben je wel eens op antistoffen geprikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De rug is toch bij veel vrouwen een zwakke plek.
    Wel heel vervelend, gelukkig niet iets heel ernstigs, maar toch.... sterkte hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Duidelijkheid, niks ernstigs, maar wel heel vervelend altijd die pijn. Nu nog op zoek naar de juiste therapie en hopen dat dit wat gaat helpen. Succes! Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb je hier de uitslag al van; die dichtsheidsscan?

    BeantwoordenVerwijderen